Sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap
Een veilige leeromgeving is een voorwaarde voor leerlingen om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Naast het aanbod van kennis en vaardigheden werken we bewust aan het bereiken en behouden van deze veilige leeromgeving. Goed met elkaar omgaan, samenwerken binnen de klas en op het (speel)leerplein, voor jezelf opkomen, aandacht hebben voor elkaars verhalen tijdens kringgesprekken en met elkaar nadenken over normen en waarden zijn aspecten waar we veel aandacht aan besteden. We spreken positieve en hoge (maar realistische) verwachtingen uit, laten merken dat we vertrouwen hebben in de kinderen en geven zo veel mogelijk positieve feedback op product en proces. Omdat we het belangrijk vinden dat ouders betrokken zijn bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van hun kind staat tijdens het eerste ouder-kind(start)gesprek de vraag centraal op welk vlak de sociale ontwikkeling van een leerling sterk is en waar de leerling nog in kan groeien.
Leefstijl en Wereldreizigers
‘Leefstijl’, is onze methode voor het bevorderen van een goede sociaal-emotionele ontwikkeling en het trainen van sociale vaardigheden. Leefstijl draagt ook bij aan een veilig schoolklimaat, doordat leerlingen veel praktische oefeningen en spellen doen waardoor zij sociale vaardigheden oefenen en leren toepassen. In de Taalklassen maken we gebruik van de methode 'Wereldreizigers' voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze methode is speciaal voor nieuwkomers.
Voel Je Sterk
Op De Hoeksteen werken we ook met de ‘Voel je Sterk' methode. Zo trainen we de sociale- en emotionele vaardigheden van de leerlingen. Zo leren zij op een verantwoorde en effectieve manier voor zichzelf opkomen, waardoor zij zich zowel mentaal als fysiek prettiger en zekerder voelen. Wij leren leerlingen omgaan met lastige, vervelende of intimiderende situaties. De trainingen worden gegeven door een Voel je Sterk erkende instructeur voor de groepen 5 t/m 8.
Sociaal-emotioneel leerlingvolgsysteem
Op De Hoeksteen volgen we de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen door het invullen van een leerlingvragenlijst van Kleuter in Beeld en Leerling in Beeld en via een jaarlijkse Vragenlijst Veiligheid Leerlingen.
Burgerschap
De school is een samenleving-in-het-klein: een oefenplaats waarin de kinderen de kans krijgen goed te leren functioneren in de maatschappij. In de klas, op het schoolplein en tijdens het overblijven krijgt een leerling te maken met processen, gedragingen en gebeurtenissen die ook voorkomen in de samenleving. Op De Hoeksteen stimuleren we een leerling voor zijn mening uit te komen en tevens respect te hebben voor mensen die anders zijn of anders denken. Dit doen we bijvoorbeeld door aan het begin van elk schooljaar met de leerlingen duidelijke groepsregels op te stellen. De leerling ontwikkelt zijn sociale competenties verder, wordt zich bewust van zijn sociale rechten en plichten en kan meedenken en meebeslissen.
Onze visie op Burgerschap luidt: "Onze leerlingen ontwikkelen zich op sociaal en emotioneel gebied tot kritische burgers".
Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Allereerst is kennis van belang, maar daar blijft het wat ons betreft niet bij. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen en andersdenkenden, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen onze leerlingen kennis, vaardigheden en verantwoordelijkheidsbesef (attitude) meegeven om zich staande te kunnen houden in de maatschappij.
Het doel van het Burgerschapsonderwijs is dat onze school bijdraagt aan de ontwikkeling van de leerlingen tot democratische burgers. Door aandacht te besteden aan burgerschap, leren we de leerlingen het belang van democratie, participatie en identiteit in de pluriforme Nederlandse samenleving. Onze leerlingen groeien op in een steeds complexere maatschappij. Onze school vindt het van belang om de leerlingen hier op een goede manier voor te bereiden. Binnen onze school zien we burgerschap niet als een vak apart, maar het is ook een manier van met elkaar omgaan en de manier waarop wij lesgeven. Bovenal staat het respect voor mens en omgeving centraal.
- We beseffen, dat wij (leraren) het goede voorbeeld moeten geven;
- We vinden dat onderwijs ‘breed’ moet zijn: dus ook gericht op vorming van de persoonlijkheid;
- We willen de leerlingen een basis meegeven die past bij de Bijbelse waarden en normen;
- We willen dat de leerlingen zich zo willen ontwikkelen dat ze later goed functioneren in de maatschappij;
- We vinden betrokkenheid met de samenleving belangrijk;
- We vinden het belangrijk dat leerlingen zich verantwoordelijk voelen voor de natuur en voor elkaar;
- We vinden het belangrijk dat leerlingen op een respectvolle wijze hun mening kunnen geven;
- We vinden het woord ‘samen’ een kernbegrip;
- We hopen dat kennis over een andere religie of cultuur, leidt tot begrip voor de ander.
Op De Hoeksteen hebben we een beredeneerd aanbod aan burgerschapsonderwijs vanuit de samen opgestelde visie en richtlijnen van CSG de Waard. Onze school heeft de pijlers van burgerschap beschreven in een kwaliteitskaart.
De Leerlingenraad
Onze school kent een leerlingenraad. De leerlingenraad vertegenwoordigt de mening van de leerlingen op onze school.Twee leerlingen uit de groepen 5 tot en met 8 zijn gekozen tot leden van de leerlingenraad. Met een teamlid vergaderen zij over allerlei zaken die belangrijk zijn voor de school en de leerlingen. Via nieuwsberichten op de site of in de nieuwsbrief laten zij weten waar ze mee bezig zijn.
Hoeksteen in actie
De Hoeksteen is een sociale school, met niet alleen aandacht voor het eigen schoolklimaat. Daarom kennen we Hoeksteen in Actie! Twee maal per jaar is er een actie voor een goed doel. De projecten waar het geld naar toe gaat staan dicht bij de belevingswereld van de leerlingen. We besteden in de groep aandacht aan de projecten, zodat leerlingen besef krijgen van de wereld om zich heen.
Taalklassen
Omdat alle betrokkenen bij de school het belangrijk vinden dat we met elkaar opgroeien en zorgen voor ‘de ander’, zijn er sinds augustus 2016 Taalklassen op De Hoeksteen gevestigd. Na een aanvankelijke start met 4 leerlingen, groeide de Taalklas binnen een jaar uit naar 2 groepen met totaal meer dan 30 leerlingen. Momenteel zijn er rond de 32 leerlingen op De Hoeksteen gevestigd. Namens de schoolbesturen voor primair onderwijs in de Hoeksche Waard verzorgt CSG De Waard op De Hoeksteen het onderwijs aan niet-Nederlandstalige kinderen. De doelgroep bestaat uit niet-Nederlandstalige kinderen die woonachtig zijn in de Hoeksche Waard, waaronder kinderen van statushouders en kinderen van arbeidsmigranten. Leerlingen met een niet-Nederlandstalige achtergrond moeten, als zij geen onderwijs in het Nederlands gevolgd hebben, worden aangemeld voor de Taalklas op De Hoeksteen. Zij komen via gezinshereniging, vanuit een AZC, of door immigratie, in de Hoeksche Waard te wonen. Via vluchtelingenwerk of vanuit een andere basisschool wordt het eerste contact gelegd. Het doel van de Taalklas is dat de niet-Nederlandstalige leerlingen met de leeftijd van 6 tot 12 jaar na deelname ongehinderd kunnen deelnemen aan het reguliere onderwijs. Daarom is het onderwijs in de Taalklas erop gericht om de taalvaardigheid van de leerlingen zo snel mogelijk te vergroten. De Taalklas biedt, afhankelijk van de bekostiging, een basisarrangement van ongeveer één tot anderhalf jaar. De doelgroep is heel gedifferentieerd, de beginsituatie en leermogelijkheden verschillen sterk per leerling. Daarom bieden de leerkrachten zoveel mogelijk maatwerk en is niet van tevoren te bepalen binnen hoeveel maanden een leerling door kan stromen. Als school willen we allereerst een warme en veilige omgeving bieden. De routines en regels binnen de school zijn belangrijk voor de leerlingen. Vanuit ieders eigen startpunt bouwen de leerlingen zelfvertrouwen, succeservaringen en kennis op. Leerkrachten ondersteunen hen zo in autonomie, competentie en relatie. Daarbij hoort ook ieders begrip en respect voor elkaars afkomst. In de taalklassen werken de leerkrachten groepsdoorbrekend met behulp van een leraarondersteuner en onderwijsassistenten.